مقررات بانک، بیمه، مالیات و شیوه های تامین مالی در دومین روز دوره تایید صلاحیت حرفه ای متخصصین احیای واحد های اقتصادی تشریح شد

دومین و آخرین روز از دوره آمادگی تایید صلاحیت حرفه ای متخصصین احیای واحد های اقتصادی برگزار شد. این دوره که از یکشنبه ۱۸ تیرماه در سالن اجلاس سران با حضور اساتید و احیاگران آغاز شده بود امروز به کار خود پایان داد.

در روز آخر همایش که با حضور مدرسان، کارشناسان و حدود 300 نفر از احیاگران برگزار شد، کارشناسان به بیان مطالبی در مورد آشنایی با قوانین و مقررات کار و بیمه تأمین اجتماعی، قوانین مالیاتی و روش های تأمین مالی در حوزه احیا، عقود بانکی و انواع قراردادها ، نحوه خوانش صورت های مالی و تجزیه و تحلیل وضع مالی شرکت ها و روش های تأمین مالی در صنعت احیا و حسابرسی آنها پرداختند.

محسن ریاضی مدرس و کارشناس حوزه بیمه با بیان اینکه در تصمیمات و امور مربوط به شرکت ها، سازمان تامین اجتماعی در کنار مالیات و بانک ها بیشترین تاثیر را می گذارد گفت : متاسفانه کارفرمایان تمایل به انجام امور بیمه ای ندارند اما با دقیق شدن در این مورد متوجه شدیم که کارفرمایان در بخش هزینه دچار مشکل هستند.

وی افزود : هر کارفرما ملزم به انجام هفت مورد در قبال سازمان تامین اجتماعی است در غیر اینصورت جریمه خواهد شد که عبارتند از ارسال لیست بیمه، پرداخت حق بیمه ،تکالیف مقرر در قراردادها، بیمه کردن کارکنان، ایمن سازی محیط کار، معاینات بیش از استخدام تکالیف مقرر در مورد نقل و انتقال کارگاه هستند.

به گفته وی اطلاع از قوانین بیمه ای بسیار می تواند در این زمینه به کارفرمایان و شاغلین کمک کند به عنوان نمونه اگر کارگری بتواند ثابت کند که حتا یک ساعت برای کارفرما کار کرده کارفرما طبق قانون ملزم بیمه کردن وی است و در غیر اینصورت جریمه خواهد شد.

این کارشناس حوزه بیمه تامین اجتماعی گفت: باید توجه داشته باشیم که ارائه لیست بیمه با پرداخت حق بیمه متفاوت است و یک کارفرما می تواند لیست بیمه را بدون پرداخت حق بیمه ثبت کند و مبلغ آن را متعاقبا بپردازد و در صورت دیرکرد مستوجب جریمه شود.

ریاضی ادامه داد : اگر احیاگر واحدی را بخواهد احیا کند و آن بنگاه بدهی به سازمان بیمه تامین اجتماعی داشته باشد ابتدا باید آن بدهی تعیین تکلیف شود در غیر اینصورت جریمه به بدهی افزوده خواهد شد.

در ادامه فرشید رستگار مشاور مالیاتی با بیان اینکه در بحث مالیات این سازمان بخششی در اصل بدهی نخواهد داشت گفت: تنها در مورد جرایم است که می توان بر طبق قوانین موجود مشمول بخشودگی شد .

این کارشناس و مدرس حوزه مالیات ادامه داد : احیا گر ابتدا باید کاملا در جریان بدهی های مالیاتی آن واحد قرار بگیرد و اینکه آیا می تواند از معافیت های مالیاتی استفاده کند یا خیر به عنوان مثال احیاگر باید بداند تحت چه شرایطی ثبت بنگاه اقتصادی در مناطق آزاد معاف از مالیات قلمداد می شود و قوانین در این مورد چه می گویند ؟

به گفته وی شرکت ها نباید تنها از حسابدار توقع داشته باشند که به تمام امور مالیاتی اشراف داشته باشد چرا که مالیات خود یک رشته تخصصی است و مدیریت یک مجموعه باید بداند هر اقدامی که در شرکت انجام می شود چه تبعات مالیاتی خواهد داشت.

محمد عبدالله پور مدرس و کارشناس امور بانکی در ادامه این نشست با بیان اینکه در کشورهای صنعتی ۸۰ درصد از بازار سرمایه شخصی و ۲۰ درصد کمک بانکی است گفت : در ایران این تناسب عکس است و مردم بیشترین سهم را برای راه اندازی و یا تامین مالی کسب و کار خود بر دوش بانک ها قرار داده اند.

وی افزود : بخاطر همین بانک را از ابتدا شریک کسب و کار خود کرده ایم و املاک و تجهیزات را در گرو آن قرار می دهیم و بانک هم در صورت بروز مشکل بسیار سریع عمل می کند و اموال را به نام خود می زند و اینگونه می شود که کسب و کارها در ایران شکست می خورد.

به گفته وی ستاد تسهیل و قوه قضاییه دو نهاد مهم در این باره برای کمک به کارفرمایان است که فعالان اقتصادی باید در نظر داشته باشند در هنگام بروز مشکل به این ها مراجعه کنند.

راضیه رضایی مدرس و کارشناس امور مالی با بیان اینکه خوانش صورت مالی بر خلاف تصور عموم در وظایف هیئت مدیره است گفت : هیئت مدیره و مدیر عامل باید با این کار بیابند که آیا تمام قسمت ها کار خود را به درستی انجام می دهند یا خیر ؟ آیا پولی که بخش درآمد به دست آورده تماما صرف بخش سرمایه گذاری می شود یا عکس این قضیه در کل چه بخش هایی سرمایه خور هستند و و این وظیفه احیاگر است که آنها را مشخص و مشکلات را در آن بخش ها برطرف کنند .

وی افزود : خوانش صورت مالی باید به صورت مداوم صورت گیرد تا وضعیت شرکت در زمان حال ارزیابی شود تا اگر مشکلی وجود دارد سریعا حل شود.

امیررضا شفاعت مدرس و کارشناس سرمایه گذاری با بیان اینکه مهم ترین شیوه تامین مالی فروش است گفت : نباید تنها متکی به وام باشیم و وام بانکی اگر در یک شرکت بیمار مصرف شود فایده ای نخواهد داشت.

این کارشناس سرمایه گذاری ادامه داد: باید به سراغ واحدهایی برویم که توجیه اقتصادی برای احیا داشته باشند و واحدهایی که دچار رکود شده اند عمدتا مشکل مدیریتی داشته اند یا فروش کالا و بازار.

وی ادامه داد:احیاجو یکبار شکست خورده و ناامید است و احیاگر باید او را امیدوار کند نه اینکه دوباره ناامیدش گرداند پس با تحریک فروش باید سرمایه در گردش را وارد شرکت کند یا راه هایی نظیر اضافه کردن خط تولید جدید برای نجات یک کارخانه ، تولید محصولاتی که مطمئن به فروششان است و انواع عقود در باز سرمایه که همان بورس است و عقود مختلفی وجود دارد مشکل شرکت را حل کند.

وی با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که بازار سرمایه بسیار بهتر و بیشتر می تواند نسبت به بانک به واحدهای احیاجو در تامین مالی کمک کند گفت: روش تامین مالی زنجیره ای یکی از بهترین راههای تامین مالی برای احیای واحدهای راکد است.

سعید ترک زاده دبیرکل انجمن حسابرسان داخلی ایران نیز در ادامه با بیان اینکه حسابرسی سازمان جز وظایف هیئت مدیره است گفت : وظیفه جدیدی که برای هیئت مدیره تعیین شده نظارت است و گاهی دیده شده که هیئت مدیره دستوری را صادر می کند اما مدیر عامل و کارکنان کار دیگری را انجام می دهند این نظارت هم با تشکیل واحد نظارت انجام پذیر است.

سایر