در دومین دوره تایید صلاحیت احیاگران واحدهای اقتصادی چه گذشت؟

به گزارش روابط عمومی نهضت احیای واحدهای اقتصادی، دومین دوره تایید صلاحیت احیاگران واحدهای اقتصادی در سالن همایش های اجلاس سران با حضور مسئولان و واجدان شرایط احیاگری برگزار شد.

دبیر علمی نهضت احیا گفت: تصور عامه از احیا، دولتی بودن این موضوع است در حالی که بخش خصوصی در کشورهایی مانند آمریکا، ترکیه و پاکستان حضور فعال در این زمینه دارند و کلا سرمایه داران و هر شخصی که علاقمند باشد می تواند در این موضوع حضور داشته باشد کار احیا چند تخصصی است مالی، مشاوره ای و فنی

فرشید دلجو افزود: مجموعه احیا اروپا EACTP پس از ۱۲ سال آموزش و اعطای مدارک مختلف به احیاگر اجازه فعالیت می دهد. کشور ما دارای فرصت بسیار خوبی است که اما متاسفانه بخش خصوصی نتوانسته به خوبی وارد شود. گرچه بخش دولتی هم آنطور که شایسته است در این حوزه حضور نداشته، امروزه ادبیات احیا در کشور جا افتاده اما پای کار بودن نقطه ضعف ما در این مورد است.

وی با بیان اینکه مجموعه های دولتی مختلفی در نهضت احیا فعالیت می کنند گفت: ستاد تسهیل که مصوبات آن در سطح هیئت وزیران بوده، هیئت حمایت از صنایع که در هنگام تعطیلی کارخانه یک شخص یا اشخاصی را به عنوان مدیر و امین قرار می دهد تا تعطیلی کارخانه اتفاق نیفتد و همچنین اداره تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضاییه که در زمینه اموال و تصفیه بدهی های احیاجو و احیاگرها رسیدگی کرده و آخرین مورد نیز انجمن مشاوره مدیریت ایران است.

ضرورت شناخت شرایط احیا

مدرس برنامه ریزی و مدیریت پروژه نیز در این مراسم در مورد جایگاه مدیریت پروژه در احیا و طرح امکان سنجی پروژه های احیا گفت: هنگام گفتگو با احیاگر نباید مقدار عددی سود و زیان در آینده را بگوییم زیرا این گونه تورم، پول و گذر زمان را در نظر نگرفته ایم ابتدا باید پروژه را بشناسیم پروژه یک ابتدا و انتها دارد که در طول زمان بسط و گسترش یافته و سپس به انتها می رسد.

محمد رضا رضایی قهرمان افزود: پس از برنامه ریزی و شروع به اجرا، هر چه جلوتر برویم جزییات بیشتری برای ما مشخص می شود در ابتدای پروژه ریسک ها و عدم قطعیت ها بیشتر است پس باید تا می توانیم برنامه ریزی دقیق اعمال کنیم.

وی افزود: زمان بندی هزینه ها، ارتباطات، مدیریت ریسک، همچنین تدارکات و مدیریت ذینفعان، بازیگران و کیفیت پروژه و …. نیز باید در نظر گرفته شود؛ در ادامه تیم پروژه پس از بررسی متوجه می شود که کدام یک از این موارد باید اجرایی شود.

ضرورت برنامه ریزی

این کارشناس همچنین ادامه داد: اجزای هر پروژه باید به صورت ریزتر و با جزئیات بیشتر درآمده و اجرا شوند. مساله مهم دیگر چگونگی تامین بودجه در برنامه ریزی ها، دوره بازگشت سرمایه و دیر بازده و زودبازده بودن شاخص های اقتصادی است. لازم به ذکر است که می توانیم در تعیین بودجه از لایه آخر، خرج ها و هزینه ها را تعیین کنیم و کم کم به سطح قبلی و مدیریتی رفته تا کمتر به مشکل بخوریم.

رضایی قهرمان تاکید کرد: شاخص های NPV و IRR بسیار با اهمیت هستند گاهی در برنامه ریزی گفته می شود دوره بازگشت سرمایه سه سال است اما ارزش زمانی و تنزل آن را در نظر نمی گیرند همچنین تحلیل رقبا نیز یکی از مواردی است که می تواند حتا یک کارخانه را دچار شکست کند.

استفاده از تجربیات دیگران

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت هپکو با بیان اینکه باید به کسب و کارها پیش از آنکه به دوران ورشکستگی برسند توجه کنیم گفت: مساله دیگر اینکه نباید راهکارهای کشورهای دیگر را در ایران استفاده کنیم بوده اند مسئولانی که به عنوان مثال طرح های ژاپنی را در کشور اجرا کرده اند اما به این موضوع توجه نداشته اند که آیا شرایط کشور ما با ژاپن همسان است؟

داریوش رحمت نژاد افزود: امروزه سواد به معنای تغییر است نه مانند دهه های گذشته یادگیری کامپیوتر و اینچنین مسائل؛ باید ذینفعان و انتظارات آنها را بشناسیم به عنوان نمونه خریداران انتظار قیمت پایین و کیفیت بالا دارند همچنین تامین کنندگان، سهامداران، جامعه، کارمندان و دولت هر کدام انتظارات گوناگونی دارند.

وی گفت: یکی از دلایل ورشکستگی شرکت ها این است که پس از مدتی چار روزمرگی می شوند و بسیاری از مشکلات را از طرف دشمن تراشی که برای خود کرده اند، می بینند؛ از این پدیده به عنوان کوری یاد می شود. عدم وجود فرهنگ مشاوره در کشور نیز یکی از دلایل دیگر افول شرکت ها است.

مدیریت با مهارت

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت هپکو ادامه داد: از دیگر دلایل می توان از عدم پذیرش توان همکاران، عدم درک صحیح از محیط صنعتی، عدم تفویض اختیار، عدم توانایی در مذاکره و دخالت مدیرعامل در امور را نام برد. دلایل دیگری چون مرحله انکار واقعیت ها، خود بزرگ بینی مدیران و گرفتار شدن در دام موفقیت نیز از این دست است.

رحمت نژاد تاکید کرد: افول شرکت ها به علت عدم پذیرش تغییر در مدیریت، مشکل مدیر مالک و ترس از قضاوت شدن نیز رخ می دهد. تمام این دلایل یا برخی از آنها اگر ادامه دار باشد بحران به شرکت وارد می شود که در صورت ادامه شرکت به انحلال خواهد رسید.

وی ادامه داد: مدیریت باید مهارت های بسیاری را به عنوان پیش نیاز داشته باشد ارتباطات میان فردی، مذاکره، حل مساله، شناخت مشکل ها از این موارد هستند. همچنین عارضه یابی، شناخت معیارها از دیگر مهارت های مهم هستند و در آخر نیز باید سعی کنیم تا در سنجش ها از داده های کمی(عددی) به جای کیفی استفاده کنیم.

سقوط یک روند است

احیاگر واحد های صنعتی با بیان اینکه سقوط و ورشکستگی شرکت ها یک شبه اتفاق نمی افتد گفت: شرکت ها پس از شرایطی دچار آرایش شکست می شود انباشت بدهی، عدم ایفای تعهدات، شکایات مختلف از پرسنل گرفته تا تامین کنندگان، بدهی مالیاتی و بیمه ای و… به صورتی که اگر نقدینگی هم وارد شود هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت. از دلایل این موضوع است.

حسین اقمشه ای برای احیا این نوع واحد ها باید طرح پرسش کنیم از چرایی ورشکستگی تا چگونگی آن و سپس تعیین راهکارهای احیا شدن و…. نباید فراموش کنیم که برای احیا هر واحد بیشتر از یک راه وجود دارد و برنامه ریزی، مدیریت شکست، اقدامات به موقع، تحلیل خطر، نظم سختگیرانه و گزارش گیری مرتب از اهم نکات بازسازی است.

وی افزود: گفت: از دیگر موارد می توان بازسازی عملیاتی، پول و زمان کافی، کاهش هزینه ها و افراد، تعطیلی نهاد هایی که زیان ده هستند و در آینده نیز امیدی به سودآوری نداریم است، نام برد. یادآور می شوم نقطه ای که نقدینگی به اتمام برسد نقطه شکست ارزش شناخته می شود.

اقمشه ای در ادامه گفت: یکی از روش های احیا می تواند تبدیل بدهی به سهام باشد که برند و اعتبار مجموعه به عنوان ارزش های واقعی شرکت ها استفاده می شوند نه املاک آن شرکت. هر یک احیا یک اشتغال است و به همراه تمام منافعی که برای کشور به بار می آورد.

علی کریم پور دبیر نهضت ملی احیا با بیان اینکه هدف نظام حکمرانی کشور ما رسیدن به جامعه سعادتمند و حیات طیبه است گفت: این موضوع شامل مواردی چون بهره وری، عدالت اجتماعی، کیفیت زندگی و مشارکت مردمی است. روح برنامه احیا و تولید باید بر افزایش بهره وری متکی باشد به معنای اینکه کار درست و درست انجام دادن کار.

وی افزود: رشد اقتصادی نیز بر دو عامل نهاده محور و بهره وری محور استوار است نهاده محور همان تزریق نهاده ها مانند سرمایه و نیروی انسانی بوده و بهره وری محور تمرکز بر توسعه فناوری و بهینه سازی فرآیندها و ساختار ها دارد.

کریم پور گفت: به نسبت خروجی و مصرف انرژی بسیار بالا و در میان کشورهایی که مورد بررسی قرار گرفته جایگاه خوبی نداشته و در نابهره ور ترین وضعیت ها هستیم. مصرف انرژی نیز یکی از مسائل مهم در روند بهبود است. شدت مصرف انرژی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ در دنیا روند کاهشی داشته اما در ایران به صورت سالیه افزایش پیدا می کند و بدتر رفتار می کنیم این موضوع به شدت نگران کننده است و بیشتر با ناترازی و خاموشی و قطعی انرژی صنایع مواجه خواهیم شد.

نگاه علمی ضرورت دارد

رضا ابیاک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه مشاوره و مدیریت علم است و یک مدیر باید به تمام موارد به دید علمی بنگرد گفت: مشاوره تخصصی برای احیا بسیار مهم است به این معنا که نمی شود یک مشاوره از ذوب آهن و فولاد تا کارخانه کیک و کلوچه را مشاوره دهد باید در یک رشته تخصص داشته باشد. ورود یک احیاجو به مشاوره زمانی است که دچار مشکلات مالی است پس باید مشاورین در زمینه مسائل مالی نیز اطلاعات داشته باشند.

وی افزود: برای موفقیت در موضوع احیا توانایی تغییر، روابط اجتماعی مناسب با فعالان صنعت، مدیریت برندینگ، گاهی حتا تغییر مدیر سابق مورد نیاز است. اولین استراتژی احیا، قربانی کردن امپوتاسیون( قطع عضو به منضور بهبودی) است به معنای اینکه کدام قسمت ها یا کدام آدم ها را حذف کنیم.

تحول در احیا گری

دبیر ستاد تسهیل کشور با بیان اینکه از سال ۲۰۱۹ تغییرات بسیاری در جهان رخ داد گفت: از تعبیر باسوادی که قابلیت تغییر نام دارد تا پیشرفت تکنولوژی. به طوری که اگر در کشوری سریع این اتفاق نیفتد شاید تهیه غذا نیز مشکل شود.

محمدباقر آقا علیخانی افزود: هم اکنون در آغاز انقلاب پنجم و شیوع هوش مصنوعی هستیم در نتیجه تکنولوژی باید افزایش و هزینه های تولید کاهش یابد در غیر اینصورت نمی توان در احیا موفق عمل کرد. نکته دیگر این است که بسیاری از کارگاه های تولیدی باید از شهر خارج شوند زمین تولیدی هنگامی که قیمت زمین شهری دارد از آن محصولی بیرون نخواهد آمد.

به گفته وی ستاد تسهیل به مشکلات بنگاه های بزرگ و پرونده های مربوط به مصوبات سران قوا رسیدگی می کند، همچنین امکان تسقیط بدهی های مالیاتی بدون اخذ پیش پرداخت تا ۶۰ درصد در حیطه اختیارات آن است. در سال گذشته ۲۰۹ مشکل از حوزه تولید استخراج شده است که ۴۹ درصد مربوط به بانک ها بوده و پیش بینی می شود امسال حدود ۶۰ درصد خواهد بود.

مسیرهای اقتصادی جدید

دبیر ستاد تسهیل کشور ادامه داد: تامین مالی باید به صورت ایجاد مسیرهای اقتصادی جدید و کاهش دهنده تورم مانند خریدهای اعتباری به عنوان نمونه در یک استان اجرایی شود نه با چاپ کردن پول و خرید تقدی. اگر واحدهای تعطیل شده احیا شوند بدون اینکه بخواهیم هزینه یک آجر را بپردازیم ظرفیت اقتصادی ما دو برابر می شود

آقا علیخانی گفت: سه هزار واحد تولیدی تحت تملک بانک ها قرار دارد و طبق قانون هیچ بانکی حق تعطیلی واحد تولیدی را ندارد اما دیده شده بانکی با عدم رعایت قانون بهره بیشتر از قانون را از واحد های تولیدی گرفته و آنها را به ورشکستگی رسانده است.

ورشکستگی و تعطیلی واجد احیاجو به ضرر کشور است

مدیرکل اداره تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضائیه با بیان اینکه حوزه ورشکستگی بر خلاف ظاهر ساده دارای مسائل بسیار پیچیده است گفت: تاجر، طلبکار یا دادستان می تواند درخواست ورشکستگی اعم از کیفری یا حقوقی کند و برخلاف تمام احکام پیش از قطعیت و اجرای احکام، اجرایی می شود.

محمدعلی نوابی افزود: فرد ورشکسته حق هیچگونه معامله ای را ندارد از آنطرف تعطیلی واحد تولیدی ضررهای بسیاری نظیر تعطیلی دستگاه ها، خاموشی طولانی مدت به دستگاه ها آسیب می زند، هزینه های نگهبانی و… پس باید چه کرد؟

وی گفت: می توانیم تا تعیین و تکلیف اینچنین واحدهایی که امکان ادامه تولید دارد را به مستاجر اجاره داده و در زمان مقرر به فروش رسیده و پول بستانکاران پرداخت شود لازم به توضیح است که اجاره کننده هم می تواند خریداری کند و اولویت هم در این موضوع دارد.

نوابی ادامه داد: در سال پیش ۱۴۲ شرکت در جریان ورشکستگی وجود داشت که تا پیش از حکم دادگاه تعطیل نشدند در نتیجه ۴۲ هزار نفر از بیکاری نجات یافتند.یادآور می شوم فروش اموال ورشکسته شده باید حتما از قیمت پایه مزایده اعلام و به صورت مزایده انجام شود و دیون گذشته هیچ ارتباطی به خریدار جدید ندارد و با اداره تصفیه مواجه هستند.

یک میلیون شغل جدید با موفقیت در احیا

مدیر تصفیه در حوزه احیای واحدهای ورشکسته با بیان اینکه ما ۸۰ سال است که مشکل تولید داریم گفت: مشکل ما بخاطر این است که احیاگر نداشته ایم تاکنون پیشنهاد می شود که یک احیاگر به تنهایی کار نکند و دو تا سه نفر یا … شرکت تاسیس و با هم کار را انجام دهند.

فریبرز میرزایی افزود: رابطه دو سویه میان تجار و دولت ها گرچه کمک دولت در قالب قوانین است. در مورد ورشکستگی باید بگویم که پس از صدور حکم ورشکستگی طبق قانون امکان بازداشت وجود ندارد حتا اگر حکم جلب هم گرفته شده باشد دوم اینکه تمام اموال را اداره ورشکستگی در اختیار می گیرد تا کسی نتواند آن را بفروشد.

وی ادامه داد: اگر شرکتی وام خود را نتوانسته پرداخت کند پس از ورشکستگی تمام جریمه هایی که پس از ندادن اقساط شروع شده باطل می شود، هزینه دادرسی حذف، و اموال منقول و غیر منقول نیز طبق شرایط خاص مصرف می شود. ۵۶ هزار واحد راکد یا نیمه فعال وجود دارد در صورتی که یک سوم احیا شود با میانگین پنجاه نفر می شود یک ‌میلیون شغل جدید.

به مشتریان سابق واحد احیاجو توجه کنیم

دبیر اسبق سرمایه گذاری فناپ با بیان اینکه ابتدا در یک شرکت باید به جریان درآمدی یا تکرار مشتری ها و خریدشان توجه کنیم گفت: آیا مشتریان محدود دارد یا خیر، همچنین غیر از تورم آیا توسعه مناسب داشته اند؟ همچنین ساختار هزینه ها که شمل هزینه های ارزی شرکت، قدرت چانه زنی یا مذاکره سازمان برای به تعویق انداختن بدهی ها، در بحث دستمزد به ازای هر نفر چقدر درآمد کسب می کنیم و در آخر فاکتور اصلی هزینه شرکت است به این معنا که بیشترین خرج سازمان در چه موردی است از دیگر موارد است که باید در مورد آنها دقت شود.

اردوان یزدی افزود: از موارد دیگر می توان زمان و نحوه ورود جریان نقدی به شرکت، سود و سرمایه در گردش منفی یا مثبت نام برده می شود. لازم به ذکر است بسیاری از کسب و کارها مدل سرمایه در گردش منفی را دنبال می کنند به معنای دریافت پول روزانه اما پرداخت پول به تامین کننده ها سه یا شش ماهه؛ این یک مزیت است که می توان برای احیا از این شیوه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ساختار بدهی ها باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: معوقه، سهامداران، زمان تسویه، روند دو الی سه ساله افزایش و تقسیم سود شرکت و در مورد دارایی ها مولد یا غیر مولد، حساب های دریافتنی، دارایی های نقد شونده یا غیر نقد شونده و نسبت دارایی های جاری به غیر جاری نباید فراموش شوند.

خلق نوآوری و فناوری

دبیر اسبق سرمایه گذاری فناپ با بیان اینکه هر میزان دارایی ها نقد شونده باشند بیشتر می تواند کمک ‌کند گفت: مقایسه با صورت های مالی رقبا، کیفیت سود که نقدی است، تعهدی، سرمایه گذاری و یا پرداخت با تسهیلات است نیز از دیگر موارد مهم در ارزیابی مناسبات مالی شرکت ها است.

دبیر اسبق سرمایه گذاری فناپ: در نوآوری ما با مفهوم «خلق» روبرو هستیم اما در خلاقیت ایده را مد نظر قرار می دهیم

در ادامه این نشست محمد صادق برادران دکترای کارآفرینی فناورانه از دانشگاه تهران با بیان اینکه در وهله اول باید تفاوت میان خلاقیت و نوآوری را بدانیم گفت: در نوآوری ما با مفهوم «خلق» روبرو هستیم اما در خلاقیت ایده را مد نظر قرار می دهیم.

وی افزود: پس از احیا نباید آن واحد تولیدی را به جایی که پیش از آن بوده برگردانیم بلکه باید تحولات آن صنعت را در جامعه و در دنیا مورد بررسی قرار داده و با توجه به این موضوع احیا را انجام دهیم در ادامه باید به سطوح استراتژی شرکت توجه کنیم در لایه اول استراژی شرکت، استراتژی کسب و کار و در آخر که بازاریابی و منابع انسانی است را باید مورد توجه قرار دهیم همچنین هر دسته را ریزتر و با جزییات بیشتر مورد بررسی قرار بدهیم.

اهمیت مشاوره در نهضت احیا

مدیرعامل سنگ آهن مرکزی با بیان اینکه نرخ موفقیت استارت آپ ها یک به ده است گفت: نرخ موفقیت احیا با اجرای برنامه های کاربردی در تامین مالی مشخص می شود مانند استفاده از گواهی های بانکی، بورسی و دیگر روش های نوین جذب سرمایه. از اینرو باید هر مدیری از مشاوره های تخصصی در امر مدیریت بهره ببرد.

امیر کشمیری افزود: شرکت یا کارخانه ایی که ضمانت قابل اجرا ندارد با ارتقای برندینگ صنعت یا خود شخص کارفرما می تواند جذب سرمایه کند شیوه دیگر نیز مدیریت مبتنی بر بدهی است که در امریکا معمولا اجرا می شود.

وام بانک ها را فراموش کنید

بنیانگذار گروه مدیریت سرمایه آلفا با بیان اینکه تامین مالی مانند داروی تقویتی یا سرم است و اگر تغذیه مناسب نباشد مطمئنا به دردی نخواهد خورد گفت: فروش و جریان نقدی است که باعث ساخته شدن کسب و کار می شود شاخص های مختلفی نظیر z-altman وجود دارد که می تواند بر اساس شبیه سازی امکان ورشکستی واحد صنعتی را در طی چند سال آینده پیش بینی کند.

امیر رضا شفاعت افزود: از دلایل ورشکستگی شرکت ها می توان از تمام شدن عمر و بازار محصول، عدم مدیریت مناسب و عدم امکان تبدیل محصول قدیمی به محصول به روز و کارآمد نام برد. چه زمانی احیا یک کارخانه موفق بوده است؟ زمانی که ارزش شرکت به اضافه هزینه احیا بسیار بیشتر از ارزش شرکت پیش از احیا شود. بخاطر تورم این فاصله باید زیاد باشد.

وی ادامه داد: پیش از احیا باید علت های ورشکستی مشخص و از سازمان زدوده شود احیاگری از کارآفرینی بسیار سخت تر است اما برای تامین مالی در ابتدا باید سبد مالی را تعیین کرده و دوم اینکه تامین مالی باید محرک تقاضا و افزایش فروش باشد در غیر اینصورت هرگونه تامین مالی اشتباه است و سوم اینکه متمرکز بر جریان نقدی باشد به معنای اینکه پول به طور متناوب از طرف مشتریان به شرکت تزریق شود.

راهکارهای تامین مالی

این کارشناس همچنین گفت: تامین مالی از سه حوزه میسر می شود بازار سرمایه، بازار پول و سوم اینکه زنجیره تامین. شرکت های احیاجو کوچک نمی توانند از بازار بورس استفاده کنند قانون های نانوشته ای وجود دارد که اجازه چنین کاری را نمی دهند.

شفاعت ادامه داد: گرچه به تازگی صندوق سرمایه گذاری های متوسط هم پا به عرصه گذاشته اند اما بهترین شیوه حال حاضر کشور صندوق های سهام خصوصی هستند زیرا ریسک را نیز شریک می شوند برخی از این صندوق ها خارج از بورس هستند که اتفاقا بهتر نیز عمل می کنند؛ اما بورسی ها کمتر به بازاری که ریسک فراوان داشته باشد وارد می شوند.

وی تاکید کرد: گاهی احیاجوها مقاومت می کنند که مدیر باقی بمانند اما باید به آنها اذعان شود که مدیریت او وضع کارخانه را به اینجا رسانده پس باید قبول کند که مدیری در کنار خود داشته که پول بیاورد و سهم داشته باشد. شیوه دیگر تامین مالی از طریق اعتبار دادن به مشتری است؛ لیزینگ ها هم هستند که البته بیشتر در زمینه تامین تجهیزات و نه فروش محصولات فعالیت می کند.

به گفته او صندوق های پژوهش و فناوری که در زمینه شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند نیز کار تامین مالی را انجام می دهند اما بانک ها در کشور ما که درگیر تورم است، فراموش نکنید که ضرر ده هستند و تا می توان از بانک ها باید دوری کرد.

۶۵۵۲ واحد تولیدی نیمه فعال یا غیر فعال در کشور احیا شده است

دبیر اجرایی نهضت احیا در رابطه با اقداماتی که تاکنون در زمینه احیا انجام شده با بیان اینکه شش هزار و ۵۵۲ واحد تولیدی نیمه فعال یا غیر فعال در کشور احیا شده گفت: سه هزار و ۱۹۷ احیاگر تحت شرکت های دانش بنیان، کلینیک کسب و کار، شرکت های مشاوره در این طرح حضور دارند و ۴۸ هزارو ۱۸۲ واحد نیمه فعال و غیر فعال کماکان در صنعت کشاورزی خدمات و گردشگری و…. نیازمند حضور احیاگران هستند.

علی کریم پور افزود: پیش از این با اعطای تسهیلات و رفع موانع تولید خدمت به احیاجو داده میشد که فایده چندانی نداشت اما در حال حاضر تنها به احیاجویی که با احیاگر همکاری داشته باشد خدمات داده می شود لازم به ذکر است که برخی از کلینیک های کسب و کار نیز جدا از این طرح اقدام به احیا کرده بودند.

وی ادامه داد: تاکنون ۵۵ درصد احیای صنایع در حوزه صنعت، ۲۶ درصد کشاورزی و معدن و سایر حوزه ها نیز در رتبه های بعدی قرار دارند که تمام این اطلاعات و اطلاعات تکمیلی دیگر در سایت سامانه احیای واحدهای اقتصادی به آدرس Nehzatehya.ir موجود است.

بازار نوآفرین فرابورس مخصوص شرکت های کوچک و متوسط

معاون شرکت داری و تامین مالی شرکت توسعه ثروت و سرمایه داناک با بیان اینکه احیای واقعی زمانی رخ می دهد که شرکت قابل عرضه به عموم مردم باشد گفت: در بازار فرابورس، بازار نوآفرین به تازگی مخصوص شرکت های کوچک و متوسط تاسیس شده که دارای دو تابلوی دانش بنیان و تابلوی رشد است.

مهدی دینداریزدی افزود: در تابلوی رشد شرکت هایی دارای پیشرفت خوب با طرح های تجاری مناسب پذیرش و عرضه سهام از طریق پذیره نویسی انجام می گیرد و بدین طریق کمبود منابع مالی جبران خواهد شد. بنابراین فرابورس طبق دسته بندی جدید متشکل از بازار اول، بازار دوم، بازار نوآفرین خواهد شد.

وی در ادامه گفت: اما دلایل رد شرکت ها در فرابورس دلایل مختلفی دارد که گاهی در حد عدم انتشار یک آگهی بوده اما باعث رد شرکت می شود بنابراین شرکت ها باید با اطلاع از ضوابط نسبت به انجام تمام موارد مورد نیاز اقدام کرده تا در پذیرش آنها در فرابورس مشکلی پیش نیاید.

اهمیت قراردادها و نکات قانونی

وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای مرکز با بیان اینکه نباید دنبال عارضه یابی پس از ایجاد بحران باشیم گفت: پیش از بروز بحران باید با استفاده از مشاوران حقوقی از ضرر و زیان های مالی سنگین احتمالی جلوگیری کنیم. مفهوم حقوقی احیا در کتب دانشگاهی و حقوقدانان یا رویه های قضایی کشور هنوز شناسایی نشده مگر تعداد بسیار محدود در حالی که از منظر بین المللی بخصوص در اقتصاد امریکا و انگلوساکسون بسیار مورد توجه بوده است.

مهدی انوشه ئی افزود: هر واحد اقتصادی از بدو تاسیس می تواند به ورشکستگی برسد، سه موضوع می تواند در زمینه احیا واحدهای احیاجو مورد توجه قرار گیرد نخست قرارداد ارفاقی نوعی قرارداد است که به تاجر ورشکسته اجازه می دهد تا با توافق با طلبکاران اعتبار گرفته و تجارت را ادامه دهد اما دو مشکل اساسی دارد که اجرای آن را به هیچ رسانده یک اینکه اگر کسی موافق نباشد می تواند از اموال شرکت طلب خود را برداشته و دو اینکه اگر موافق این قرارداد باشد اگر اتفاق جدیدی در وضعیت شرکت بیفتد هیچ سهمی نخواهد داشت. در کشور ما بانک ها به دلایل مختلف راضی به بستن قراردادهای ارفاقی با ورشکستگان نیستند.

وی تاکید کرد: دوم اداره موقت است که طلبکاران می توانند با توافق، عملیات تجاری ورشکسته را ادامه دهند مانعی که در این ساز و کار وجود دارد این است که سه چهارم طلبکاران باید هم از نظر عددی و هم مبلغی با این موضوع موافقت کنند که جلب نظر این تعداد معمولا مشکل است و نکته مهم در این بند اینکه مخالفین می توانند به دادگاه مراجعه کرده و مخالفت خود را با این مورد اعلام کنند و سومین مورد نیز تصفیه است به این معنا که دارایی ها به صورت نقدی درآمده و بین طلبکاران تقسیم شود این مورد تصفیه مانعی در جهت احیا خواهد بود.

انحلال و شرایط آن

وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای مرکز گفت: انحلال موضوعی است که طبق قانون تجارت، دادگاه یا مجمع عمومی می تواند رای به انحلال شرکت دهد در اینکه آیا شرکت پس از انحلال مجدد می تواند احیا شود نظرات مختلفی وجود دارد قوه قضائیه در قانون تجارت می گوید که این امکان وجود ندارد اما برخی از محاکم می گویند که می شود مانند امری که در برخی از کارخانه های فولاد نیز رخ داده است. مجمع عمومی پیش از تصفیه کامل می تواند شرکت را مجدد احیا کند. لازم به ذکر است که دو مدل احیا وجود دارد یک مجمع و دوم دادگاه که هر کدام رای به انحلال داده باشد همان می تواند دوباره رای به احیا دهد.

انوشه ای در ادامه بیان کرد: انواع دیگری از احیا نیز وجود دارد مانند ادغام شرکت ها که در کشور سابقه طولانی ای ندارد و ساز و کار بدین گونه است که چند شرکت ضمن محو شخصیت حقوقی خود شخصیت حقوقی جدیدی را تشکیل و احیا شده و در ادامه به فعالیت می پردازند. نوع دیگر شریک شدن در سود و زیان واحد اقتصادی است. در پروسه احیا باید ساز و کار کاملا مشخصی تدوین شود تا تمام شرکت کنندگان و علاقمندان بدانند با چه چالش هایی مواجه خواهند شد.

به گفته وی حمایت قوه قضائیه از احیا از طریق بانک ها یا ستاد تسهیل است و حمایت از طریق خود قوه قضائیه نیست از این رو باید احیاگر و احیاجو به قرارداد نویسی بسیار دقت داشته باشند، گرچه‌ همانطور که پیش از این گفتیم قرارداد احیا در کشور وجود ندارد اما می توان اینگونه بیان کرد که مجموعه ای از قراردادهای گوناگون است.

سایر
نهضت احیا
طرح‌های احیا شده

شرکت سانا الکتریک شرق

شرکت سانا الکتریک شرق شرکت سانا الکتریک شرق به عنوان بروزترین و بزرگترین واحد تولید و توزیعی انواع پست ها و تابلو های برق صنعتی

ادامه مطلب »