آهنگ تولید از دل کارخانه های خاموش

احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد یکی از راهبردهای دولت سیزدهم برای ایجاد رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در کشور است و واحدهایی که با تسهیلات بانکی و پول بیت المال راه اندازی شده و به حال خود رها شده بودند یکی پس از دیگری دوباره به چرخه تولید برمی گردند.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، در آذربایجان شرقی ۱۳ درصد از مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی و تولیدی موجود، در سال ۱۴۰۰ تعطیل شده بود و واحدهای دیگر نیز با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کردند و همین امر موجب رکود اقتصادی و اخراج نیروی کار و بسیاری مسائل دیگر در استان شده بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و مستقر شدن نمایندگان عالی دولت در استان، فعال کردن این واحدها در دستور کار و اولویت قرار گرفت به طوری که در سال نخست فعالیت دولت، بیش از ۲۰۰ واحد راکد به چرخه تولید بازگشت و در نیمه نخست امسال نیز چراغ تولید در ۵۶ واحد تولیدی راکد، روشن شد.

رفع موانع واگذاری و خلع ید صاحبان قبلی که توان و انگیزه احیای واحدهای راکد را نداشتند بزرگ ترین و موثرترین کاری بود که دولت و نمایندگان آن در استان با همکاری دستگاه قضا انجام دادند تا این واحدها احیا شوند و قطع یقین ادامه روند فعلی، موجب احیای تمام واحدهای تعطیل و همچنین ایجاد واحدهای جدید می شود.

به اذعان بسیاری از صاحبان واحدهای تولیدی احیا شده، حمایت های دولت در این مسیر کامل و بی سابقه بوده و برای راه انداختن دوباره این واحدها، از تمام ظرفیت های قانونی استفاده می شود و این نویدبخش روزهای خوش برای صنعت و تولید در آذربایجان شرقی است.

۲۰۰ واحد راکد و نیمه راکد در آذربایجان شرقی در سال نخست فعالیت دولت به چرخه تولید بازگشتند

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه فعال سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل از اولویت های استان است، گفت: سال گذشته ۲۰۰ واحد راکد و نیمه راکد در استان فعال‌سازی و به چرخه تولید بازگشتند و امسال نیز ۵۶ واحد راکد وارد مدار تولید شد و استان از این نظر رتبه دوم کشوری را داراست.

محمد کلامی افزود: برنامه های محوری در استان طراحی شده است تا دستگاه های دولتی با حمایت از جریان سرمایه و رفع موانع و تسهیل گری حرکت کنند تا تمامی واحدهای تولیدی احیا شوند.
وی ادامه داد: اساس تشکیل ستاد تسهیل، اتخاذ تصمیماتی است که مشکلات واحدهای تولیدی را برطرف و کم کند و اگر خلاف این باشد نه تنها واحدی به چرخه تولید برنمی گردد بلکه بر تعداد آنها نیز افزوده می شود.

کلامی خاطرنشان کرد: در هر جلسه ستاد تسهیل، تلاشمان این است که گرهی از مشکلات واحدهای صنعتی به ویژه های واحدهای تولیدی راکد را باز کنیم و به هدفی که از ابتدای دولت برای استان ترسیم کرده ایم که همان افزایش تولید و صادرات و دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی است، برسیم.

موضوع احیای واحدهای راکد و نیمه راکد در سفرهای استانی رئیس جمهور نیز مورد توجه بوده و آیت الله رئیسی در سفر دوم خود به آذربایجان شرقی، در جشن احیا ۲۲۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان بر این نکته تاکید کردند که مسیر توسعه و ترقی کشور از تولید می گذرد و احیای واحدهای راکد، تولید در کشور را رونق می بخشد ضمن اینکه زمینه را برای به کارگیری افرادی که از کار بیکار شده اند یا جویای کار هستند فراهم می کند.

به گفته سیدامیرحسین مدنی نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی از ابتدای دولت سیزدهم و تشکیل نهضت احیای واحدهای اقتصادی تاکنون ۶ هزار و ۵۵۳ واحد تولیدی در کشور احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است و زمینه اشتغال ۱۴۵ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم فراهم شده و در مجموع به واسطه این احیا، یک هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری‌های صورت گرفته که در کاهش نرخ بیکاری در کشور و رشد سرمایه گذاری موثر بوده است.

امسال نیز ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برای احیای واحدهای راکد و نیمه راکد که تعدادشان در ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۵۰ هزار واحد بود در نظر گرفته شده است .

در آذربایجان شرقی نیز از محل احیای حدود ۲۵۰ واحد تولیدی راکد، بیش از هفت هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد شده و به همین دلیل، نرخ بیکاری در این استان کاهش چشمگیری داشته و از متوسط کشوری پایین تر است.

سایر